Úvod > Neurologie

Neurologie

neurologie.jpgObor neurologie se zabývá poruchami centrálního a periferního nervového systému včetně svalového aparátu, na rozdíl od psychiatrie, která se zaměřuje na úlohu mozku v oblasti chování. Neurologické choroby mohou postihovat různé etáže a různé systémy centrálního i periferního nervstva, a mohou tak vznikat velmi rozdílné, často však zcela specifické příznaky, jako jsou např. poruchy řeči, hybnosti, citlivosti, zraku, sluchu apod. Nervový systém je hlavním řídícím a integrujícím systémem organismu.

Činnost nervové soustavy

Činnost nervové soustavy je podmíněna stavbou a funkcí jednotlivých nervových buněk a jejich vzájemnými vztahy. Nervová soustava je tvořena dvěma hlavními skupinami: centrální a periferní. Na řídící činnosti nervové soustavy se podílí i řízení látkové – humorální, jehož podstatou je schopnost některých látek, působků, změnit činnost určitých buněk a orgánů. Z působků jsou nejdůležitější hormony. Tyto hormony jsou vyplavovány při zvýšeném stresu organismu a zpětně ovlivňují fyziologické procesy v organismu.

Neurologie je obor převážně diagnostický, který dokáže určit příčinu onemocnění a lokalizaci poruchy v centrálním či periferním nervstvu, dále léčebný, využívá možností farmakoterapie k ovlivnění jednotlivých chorob. Při léčbách onemocnění pohybového aparátu se využívá léčby invazivní, léčby obstřiky.