Úvod > Myoskeletální medicína

Myoskeletální medicína

myoskeletální medicina 1.JPGNazývaná také jako manuální medicína, mobilizace, techniky měkkých tkání, slouží k léčbě poruch pohybového systému pomocí terapeutovy ruky. Zásah je rychlý, cílený, na rozdíl od jiných terapeutických úkonů lidskou rukou – např. masáží. Manuální medicína předpokládá znalost jemné diagnostiky funkčních změn pohybové soustavy.

V manuální medicíně jsou měkké techniky v podstavě masážními prvky. Ovlivněním reflexních změn ve svalech a v podkoží se pomocí měkkých technik sníží bolestivost.

Mezi nejvýznamnější techniky, které slouží k reflexní léčbě i k diagnostice, patří:myoskeletální medicína.jpg

• Kiblerova řasa,
  • pojivová masáž podle Leubeové-Dickerové,
  • Gläserova technika,
  • skin dragg,
  • míčkování podle Jebavé.

míčkováníMěkké tkáně obklopují lidské tělo, a tím i pohybovou soustavu, musí se proto harmonicky pohybovat spolu s pohybovou soustavou. Velmi často právě porucha měkkých tkání výrazně narušuje pohyb a přitom působí bolest. Pokud se však podaří pohyblivost měkkých tkání obnovit, upraví se zpravidla okamžitě i funkce pohybové soustavy.

Při mobilizaci se využívá předpětí a následného uvolnění – release fenomenu. Pokud se po dosažení předpětí – bariéry provede náraz, dochází k manipulaci. Riziko manipulace však spočívá v tom, že přechodně vyřadí bariéru, která má ochrannou funkci. Kombinací technik měkkých tkání dosahujeme mnohem lepších výsledků než při použitím nárazových technik. Proto se nárazové techniky v dnešní době již nedoporučují.